The course offers an overview of multiethnic and multicultural literature through a selective examination of authors, trends and historical contexts related to the United States of America. The literary production examined in the course describes a complex social, political, and cultural experience in which writers continuously negotiate their own identity within the communities they belong to and the United States at large, thus exploring linguistic, racial, generational, gender, and economic issues in a socio-historical context that has often evolved at a dramatically fast pace.

Divided in two modules (Module 1: Multicultural American Literature; Module 2: Asian American Writers), the course focuses on the discussion, from a multiethnic and multicultural perspective, of historical, social, political, and economic issues that arise from the reading of the literary selection. Special attention will be given to the analysis of literary texts in order to understand the relationship between American literature and the national identity of the United States of America.
The course aims at highlighting the crucial turning points in the evolution of security as an internationally relevant matter, and, at the same time, at making the students aware of the most important developments in the field of security studies, since the end of the Second World War. The course adopts a historical perspective in order to provide the students with crucial tools of analysis and understanding of the contemporary debate about security, and of the major challenges to the international order. However, the students will also engage with some relevant theoretical works in the field, as they need to familiarize with the process of production of frames of political action.

Attendance is mandatory for all classes. If a student misses more than three classes, 2 percentage points will be deducted from the final grade for every additional absence. Any exams, tests, presentations, or other work missed due to student’s absences can only be rescheduled in cases of documented medical or family emergencies

REQUIRED WORK AND FORM OF ASSESSMENT: Attendance and participation to class discussions (25%); mid-term written test (25%); in class oral presentation (20%); final paper (30%). The class discussions concentrate on the essays listed in the second section of the required readings. Access to this material can be obtained mostly through the online subscriptions of our university; when this is not be the case, the related pdf will be provided to the students uploading it on moodle. During the course students will be able to figure out how to pick a topic for the research paper each of them is required to write and to present to their colleagues.
Il corso ha l'obiettivo di fornire gli strumenti essenziali a comprendere l'importanza della tecnologia nucleare e della sua diffusione nelle relazioni internazionali. L'approccio storico garantisce la comprensione dell'evoluzione del fenomeno nei suoi molteplici aspetti riguardanti la politica di potenza, i rapporti di alleanza e più, in generale, la stabilità/instabilità internazionale. Il corso si articola in una parte introduttiva, volta a facilitare la comprensione delle nozioni di base del funzionamento dei processi essenziali in tale ambito tecnologico, alla quale si aggiunge una ben più articolata ricostruzione storica. Essa va dalla scoperta delle conoscenze necessarie allo sfruttamento a fini militari dell'energia atomica agli aspetti politici e politico-militari che ancora oggi fanno dell'aspirazione a sviluppare un arsenale nucleare una delle problematiche più rilevanti e dibattute in ambito internazionale.
La frequenza in classe è fortemente consigliata, visto che una parte della valutazione degli studenti dipenderà dalle attività in presenza che saranno svolte durante le ore di lezione

Per gli studenti al secondo anno di magistrale, ovvero coloro che nel piano di studi hanno ancora il corso da 8 crediti, il programma rimane il seguente:
Opzione in inglese:
T. C. REED AND D. B. STILLMAN, THE NUCLEAR EXPRESS. A POLITICAL HISTORY OF THE BOMB AND ITS PROLIFERATION, ZENITH PRESS, 2009

L. FREEDMAN, THE EVOLUTION OF NUCLEAR STRATEGY, THIRD EDITION, PALGRAVE, 2003. I CAPITOLI DA STUDIARE IN QUESTO CASO SONO I SEGUENTI: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 17, 18, 20, 21, 26, 27, 28

I NON FREQUENTANTI DOVRANNO AGGIUNGERE AI TESTI SOPRA INDICATI ANCHE:

1) JACK CARAVELLI, "BEYOND SAND AND OIL. THE NUCLEAR MIDDLE EAST", PRAEGER, 2011

2) DISPENSA SUL CONTROLLO DEGLI ARMAMENTI DISPONIBILE
SUL SITO DI FACOLTA' ALLA PAGINA DEL DOCENTE

Opzione in italiano per studenti non frequentanti(programma alternativo):
– Giampaolo Valdevit, La guerra nucleare. Da Hiroshima alla difesa antimissile, Mursia, 2010
– Marilena Gala, Il paradosso nucleare. Il Limited Test Ban Treaty come primo passo verso la distensione, Polistampa, 2002 (se non reperibile in libreria o in internet, tale volume è presente nella biblioteca di facoltà in doppia copia)

– Dal volume: L’atomica. Scienza, cultura, politica, (a cura di) Emilia Fiandra e Leopoldo Nuti, Franco Angeli, 2014, i seguenti gruppi di capitoli in alternativa fra loro (o l’uno o l’altro gruppo): I gruppo: da p. 37 a p. 80 + pp. 95-141; II gruppo: da p. 143 a p. 239.

– dispensa disponibile presso la copisteria “Appunti” in via Chiabrera, 174, tel/fax: 0659605579

Per gli studenti del I anno di magistrale, ovvero coloro che hanno il corso da 6 crediti,
il programma è il seguente:
per i frequentanti:
- McGeorge Bundy, "Danger and Survival. Choices about the bomb in the first Fifty Years", Random House, 1988 (fino a p. 583)
- Al suddetto volume si aggiungono le letture che metto a disposizione su moodle

per i non frequentanti:
- McGeorge Bundy, "Danger and Survival. Choices about the bomb in the first Fifty Years", Random House, 1988 (fino a p. 583)

- William C. Potter, "The Origins of the US-Soviet non-proliferation cooperation," Adelphi Series, published online in July 2018

- John Krige, "Atoms for Peace, Scientific Internationalism, and Scientific Intelligence", Osiris, Vol. 21, No. 1, Global Power Knowledge:Science and Technology in International Affairs (2006), pp. 161-181

- Jack Boureston & Tanya Ogilvie-White, "Expanding the IAEA’s nuclear
security mandate", Bulletin of the Atomic Scientists, Vol. 66, No. 5 (2010), pp. 55-64

A questi testi va aggiunta una scelta fra le seguenti alternative:
- JACK CARAVELLI, "BEYOND SAND AND OIL. THE NUCLEAR MIDDLE EAST", PRAEGER, 2011
– dispensa disponibile presso la copisteria “Appunti” in via Chiabrera, 174, tel/fax: 0659605579


For centuries mankind has longed for peace and for peaceful solutions to conflicts, but only in the last centuries peace has been perceived as an achievable political aim: in this way the idea of war abolition has become thinkable, associations devoted to peace (and pacifism as a sort of peace party) arose, and international organisations with the goal of banning war and promoting peace-keeping operations developed. The course gives a historical introduction to the peace issue as one of the nodal points in contemporary politics up to the beginning of the 21st Century. It is devoted to the international history of peace ideas, peace movements, and peace institutions.

Il corso si prefigge l'obiettivo di fornire agli studenti gli strumenti per analizzare le principali linee evolutive del sistema internazionale, a partire dagli anni '80 - con il processo di collasso dell'Unione Sovietica e fine della Guerra Fredda - fino al contesto più recente. Particolare attenzione sarà data a un'analisi delle cause della fine della Guerra Fredda e alle principali crisi internazionali succedutesi dagli anni '90 in poi. Aspetti importanti da analizzare saranno: il ruolo dell'ONU durante il periodo analizzato, l'attività della NATO nel contesto post-Guerra Fredda, l'evoluzione della politica estera americana e i tentativi di formazione di una politica estera e di sicurezza comune in Europa. Altri temi affrontati saranno l'affermazione sulla scena internazionale di "nuove" potenze, quali Cina e India (e le sue conseguenze), e le problematiche relative agli armamenti nucleari.

Il corso è concepito per una didattica di tipo avanzato, seminariale. Nella prima parte la docente terrà una serie di lezioni che tracceranno lo sviluppo del sistema internazionale dagli anni '80 in avanti, prevendendo anche momenti di discussione organizzata su alcuni materiali assegnati in precedenza, mentre nella seconda parte avranno luogo le presentazioni di gruppo in classe da parte degli studenti, su materiali definiti a inizio corso.

The course aims at enhancing the students’ knowledge and understanding of the roots and evolution of global environmental governance, as well as at providing them with the methodological tools to analyze them from an historical and political perspective. At the same time, the course investigates the role of the European Union in shaping global environmental governance and the implications of the international discourse on sustainable development in European politics, from the late 1960s to the present. Moving from the beginnings of the EC/EU environmental policy, the course deals with the evolving concepts of energy security and transition in Europe’s debates, at the national, intergovernmental and supranational level; it analyses the rise of the European sustainability agenda, across different EC/EU policy areas; and focuses on the intersection between the United Nations’ multilateral dimension of environmental governance and the EU’s. Students will be engaged in studying the complexity of such challenges as climate change and the depletion of global commons with a view to their international politics consequences. They will also be provided with the analytical tools to understanding the development of multilateral and regional institutions, as well as governmental and non-governmental actors; and to assessing the EU’s political and economic response to such challenges in the last few decades.

The course is structured in 4 parts (9 CFU):

1) An overview of the European Union’s history, politics and institutional developments: from the European Community of the 1970s to the EU of the 2000s.

2) Environmental challenges and politics in an international history perspective, from the Stockholm Conference of 1972 to the Paris Agreement of 2015: conservation; global threats; multilateral negotiations; and the rise of climate change in international politics.

3) The roots and development of the EU environmental policy within the context of its energy policy, external relations and foreign policy.

4) Students’ short papers and presentations (see list of recommended readings/bibliography).

Non-attending students, instead of preparing their short essay and presentation, will have to study for their oral exam an additional reading, to be chosen from the list of recommended readings in advance and in agreement with the professor.